Wednesday, February 16, 2011

UMNO/BN PERALATKAN GURU DI MERLIMAU

Umno/BN seperti mahu mengulangi episod memalukan seperti  di PRK Tenang apabila sekali lagi memperalatkan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka dan Pejabat Pelajaran Daerah Jasin untuk memenuhi agenda politik sempit mereka.

Jika di PRK Tenang, Pengarah JPN Johor secara terang-terang dan terbuka berkempen dengan menggunakan nama rasmi program JPN dengan meminta guru-guru dalam PRK Tenang supaya mengundi dan menyokong calon Umno/BN.


Di PRK Merlimau, episod menjadikan guru sebagai kuda tunggangan iaitu alat kempen Umno/BN seperti di PRK Tenang berulang. Atas nama program Jabatan guru-guru di Merlimau telah dikerah dan dipaksa untuk hadir dalam program kononnya majlis perasmian Bangunan Tambahan SKJ (C) Merlimau.

Menurut guru yang hadir dalam majlis yang dihadiri oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak ada langsung agenda perasmian bangunan tambahan seperti dalam surat jemputan. Sebaliknya 'backdrop' majlis pada malam itu terpampang 'Majlis Makan Malam Rakyat Bersama Timbalan Perdana Menteri'.

Ramai guru yang hadir pada malam itu kesal dan berasa tertipu kerana  terang-terang ia adalah majlis kempen supaya guru-guru menyokong Umno/BN. Lebih menghairankan mereka surat jemputan ke program  dibuat pada sebelah malam. Menurut seorang guru yang hadir yang enggan dikenali memberitahu, mana ada orang rasmi bangunan sekolah pada sebelah malam.
Apa yang berlaku menunjukkan Umno/BN benar-benar terdesak dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan kerusi N27 Merlimau yang dimenangi sebelum ini. Apa yang dilakukan oleh JPN ternyata bercanggah dengan etika dan tanggungjawab seorang penjawat awam.

Kita tunggu dan lihat apakah reaksi sekiranya terdapat guru dan juga kakitangan kerajaan memihak dan bertugas bersama jentera PAS atau Pakatan Rakyat dalam PRK Merlimau.


国阵-巫统利用万里望教师

 
国阵-巫统看似想要重蹈他们在丁能补选时的可耻手段,他们再次利用马六甲教育部和野新县教育局来完成他们狭隘的政治议程。

以丁能为例,柔佛教育部主任明目张胆借教育部官方节目的名义,召开活动要求教师在丁能补选时支持和将票投给国阵-巫统候选人。

在万里望补选中,国阵-巫统再次重演丁能补选的插曲来骑劫教师作为工具。在官方节目的名义之下,万里望的教师被动员和被迫出席万里望华小新增教学楼的开幕仪式。

根据出席这场包括教育部长丹斯里慕尤丁列席的仪式的教师声称,根本就没有如邀请函所说的新增教学楼开幕的议程。反之,仪式当晚“幕后”展示的是“人民与副首相共飨晚宴”。

许多出席的教师深感懊悔和受骗,因为这明明就是呼吁教师支持国阵-巫统的活动。更奇怪的是,邀请函是在仪式当晚制作的。根据一名不愿透露身份的教师指出,哪有人在晚上举行教学楼开幕的。

这起事件显示了国阵-巫统确实很迫切,为了保住他之前赢得的N27万里望议席而不择手段。州教育部的所作所为有违公务员应有的伦理与责任感。

    假设有教师和公务员在万里望补选倾向并服务于回教党或民联,我们不妨继续观察看会有何反应。

1 comments:

Loq said...

Kesian diperalat,tapi jangan pangkah UMNO. Kalau cikgu pun mudah terpengaruh, inikan mat rempit? LOL

Post a Comment