Sunday, February 27, 2011

RAKYAT MESTI UNDI CALON PAS UNTUK NASIHAT KERAJAAN NEGERI

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata calon PAS yang bertanding pada pilihanraya kecil Merlimau mesti menang bagi membawa suara Islam dan menjadi penasihat kepada kerajaan negeri Melaka.

Menurut Ustaz Idris, calon PAS mestin menang bagi menjadi penasihat kepada kerajaan negeri dalam isu-isu melibatkan kedaulatan Islam dan Melayu.

" Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Melaka menggunakan wang zakat RM13.8 juta bagi membina  Kompleks MAI, penjualan Tanah Milik MAIM di lot 105 dan lot 106 pecahan kepada PT83 kepada pihak ketiga."

"MAIM  juga didapati telah menyerahkan Surat Hak Milik PT83 kepada Regal Merger Sdn Bhd (RMSB) pada 13 Oktober 2006, sedangkan mereka telah tahu bahawa RMSB telah gagal memajukan Kompleks MAIM mengikut perjanjian asal"

Idris mempersoalkan mengapa MAIM tidak mengambil tindakan undang-undang kepada RMSB. Apakah individu di dalam MAIM juga mempunyai kepentingan di dalam RMSB

Menurut Ustaz Idris terlalu banyak pembaziran  yang dilakukan oleh kerajaan negeri antaranya Litar Go-Kart (RM9.9juta), Eye On Malaysia (RM8juta), Monorail Melaka (RM16.5juta), Lapangan Terbang Batu Berendam (RM190 juta) dan sebagainya.

"Isu-isu pembaziran ini mesti diketengah kepada masyarakat dan di dala Dewan Undangan Negeri, Adun mesti menasihatkan kerajaan negeri dengan dalil dan hujah" ujar Ustaz Idris.

"Selain itu isu-isu melibatkan diskriminasi campurtangan politik dalam institusi masjid, surau, JKKK dan lain-lain."

"Semua AJK dan pegawai masjid mesti ahli Umno walaupun ada di kalangan mereka yang tidak berkelayakan dan melakukan perkara-perkara yang tidak sewajarnya dilakukan oleh pegawai-pegawai masjid." tambah Ustaz Idris.

Idris berkata semua isu-isu diatas adalah melibatkan isu agama dan Melayu dan ianya mesti dibawa oleh Adun yang beragama Islam kerana isu-isu melibatkan kaum lain dan isu-isu lain boleh di bawa oleh Adun-Adun PR lain yang berjumlah 5 orang.



0 comments:

Post a Comment