Monday, February 28, 2011

PELAJAR DIARAH MENYAMAR SEBAGAI PENGUNDI?

Maklumat yang diperolehi dari sumber dalaman parti tertentu menunjukkan ada usaha-usaha sedangkan dijalankan untuk mengupah dan mengarahkan pelajar sebuah institusi pendidikan untuk mengundi pada hari pengundian 6 Mac ini.

Antara modus operandi yang dilakukan oleh parti tersebut ialah mereka telah mengumpulkan data pengundi yang tidak hadir pada Pilihanraya Umum 2008, pengundi yang mati dan pengundi luar yang tidak balik mengundi. Pelajar-pelajar ini akan diberi Kad Pengenalan palsu dan mengundi baki pihak ketiga-tiga kategori pengundi tadil.

Selain itu jentera parti-parti tertentu ini juga akan cuba membeli kad pengenalan pengundi muda, warga emas, pengundi miskin dan sebagainya. Setelah Kad Pengenalan ini dibeli, pelajar-pelajar ini akan dibekalkan dengan Kad Pengenalan palsu yang tertera nama, gambar dan alamat ketiga-tiga kategori pengundi tadi. Setelah semuanya lengkap mereka diarahkan mengundi berperingkat-peringkat.

Sementara itu Jentera Pilihanraya PAS Merlimau sudah bersedia untuk menangkis penipuan ini.

"Kita akan beri kursus khas kepada Polling dan Counting Agent PAS bagi menangkis penipuan dan penyelewengan ini, kita akan tangkap semua pengundi palsu ini"

"Kita sudah bersiap sedia dengan pasukan Peguam, pasukan media PAS dan alternatif" tegas salah seorang Ahli Jawatankuasa Jentera Piliharaya PAS Dun Merlimau.

"Polling Agent kita sudah bersiap sedia dengan ilmu Akta Pilihanraya, undang-undang pilihanraya, kita betindak berdasarkan undang-undang bukannya rimba"katanya lagi.

Menurut jurucakap itu, Polling Agent PAS akan diberikan latihan teori dan praktikal bagaimana untuk mengawal suasana dan bertindak secara profeessional dan matang. Kita mahu pilihanraya yang adil, telus.

0 comments:

Post a Comment