Thursday, February 24, 2011

DINASTI CALON DALAM BN : KECEWA DALAM SUKA?

Kini menjadi trend dinasti dalam BN untuk memilih anak-anak bekas Yang Berhormat sama ada  ayah-ayah mereka dahulu  sebagai bekas Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Terkini calon BN di N27 Merlimau ialah Roslan Ahmad, Allahyarham bapa beliau, Datuk Ahmad Ithnin ialah bekas Anggota Dewan Undangan Negeri Melaka (Adun) Sungai Rambai (1969-1978) yang setelah persempadanan semula kawasan pilihan raya dinamakan DUN Merlimau. Bapa saudaranya pula ialah bekas Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Abu Zahar Ithnin juga pernah dipilih sebagai Adun kawasan itu selama tiga penggal (1986-1999).

MUHYIDDIN CUBA NAFIKAN TREND DINASTI CALON UMNO
Muhyiddin turut menolak andaian pemilihan Roslan juga seolah-olah mewujudkan trend dinasti di kalangan pemimpin politik bahagian kerana sebelum ini pada pilihan raya kecil DUN Tenang, calon BN juga adalah bekas anak wakil rakyat di situ.
 
Kalau begitu mestilah calon-calon yang memegang jawatan tertinggi di peringkat bahagian akan merasa berkecilhati kerana usaha mereka selama ini untuk menaikkan nama parti langsung tidak dihargai oleh golongan atasan parti. Alasan mereka, calon yang dipilih adalah calon yang diyakini menang, itulah alasan yang digunapakai semasa di Tenang. Kesian orang kuat UMNO di bahagian Tenang dan Merlimau.
 
Kepada semua anak-anak YB bersiap sedialah untuk dipilih menjadi calon UMNO atau BN dalam PRU13 yang akan datang. Paling tidakpun jadilah AJK mana-mana cabang parti sama ada Pemuda ke, Wanita ke, atau AJK Bahagian pun sudah memadai. Tak perlulah berkempen sampai menghabiskan duit jutaan ringgit untuk merampas jawatan Ketua Bahagian Umno, Ketua Wanita, Ketua Pemuda dan sebagainya kerana jawatan tersebut bukan menjadi merit kepada pemilihan calon Umno masa kini.
 
 

0 comments:

Post a Comment