Wednesday, February 23, 2011

PAS PILIH CALON ANAK TEMPATAN DAN DIKENALI RAMAI, BN PILIH ROSLAN AHMAD SEBAGAI CALON

Sebagaimana biasa PAS akan memilih tempatan dan dikenali ramai pada setiap kali pilihanraya. Begitu juga di Merlimau PAS dijangka memilih calon yang mempunyai sifat sedemikian.

Maklumat yang diperolehi menunjukkan bahawa kesemua calon yang disenaraipendek oleh pimpinan PAS pusat adalah anak tempatan dan mampu membawa suara rakyat di Dewan Undangan Negeri Melaka.

Malam esok PAS akan mengumumkan nama calon pada satu majlis di Dataran Markaz PAS Durian Tunggal. Pemerhati politik di Melaka meramalkan PAS akan meletakkan samada Hajah Kintan Man, Ustaz Kamaruddin Sidek atau Mejar (B) Jasme Tompang sebagai calon mereka bagi membawa cabaran kepada BN.

Kintan yang merupakan Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat dan Setiausaha Dewan Muslimat PAS Negeri Melaka dikatakan sebagai calon 'favourite'. Kamaruddin adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri dan Jasme yang merupakan Timbalan Pesuruhjaya 2 PAS Melaka dan Yang DiPertua PAS Kawasan Jasin juga dikatakan berpeluang berdasarkan pengalaman dan ketokohan mereka di peringkat kawasan dan negeri. Ketiga-tiga mereka berasal dari Jasin.

Sementara itu BN hari ini menamakan Pengurus Pembangunan Perniagaan Sosioekonomi Perbadanan Melaka Holdings Sdn Bhd, Roslan Ahmad sebagai calonnya bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Melaka kawasan Merlimau 6 Mac ini.

Pemilihan Roslan, 44, yang juga ahli jawatankuasa Umno Bahagian Jasin diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pekan Merlimau, Melaka sebentar tadi.


Pilihan raya kecil Merlimau diadakan setelah kematian penyandangnya, Allahyarham Mohd Hidhir Abu Hassan akibat serangan jantung pada 20 Januari lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohd Hidhir menang dengan majoriti 2,154 undi menewaskan calon PAS, Jasme Tompang.

SPR sebelum ini menetapkan pilihan raya kecil DUN Merlimau diadakan pada 6 Mac ini, manakala tarikh penamaan calon bagi adalah pada 26 Februari ini.

0 comments:

Post a Comment