Sunday, February 27, 2011

ALI RUSTAM LUPA PEMBANGUNAN DIJALANKAN GUNA DUIT RAKYAT BUKAN DUIT BN

Ternyata Ketua Menteri Melaka memang mempunyai minda kelas ketiga. Kalau Menteri Besar dan Ketua Menteri negeri lain mempunyai minda kelas pertama dan kedua, beliau berada di kelas tersendiri iaitu kelas ketiga.

Bukti terbaru dibongkar oleh dirinya sendiri dalam kenyataan akhbarnya hari ini.

Beliau berkata kerajaan negeri pimpinannya akan terus memberi keutamaan bantuan kepada penyokong BN.

"Jika ada orang minta bantuan cari kerja, saya akan berinya kepada penyokong BN, perkara yang sama jika rakyat minta jalan-jalan dibina."

"Ini perkara biasa kerana kebajikan bermula di rumah,” kata Mohd Ali sambil tersenyum sinis.

Agaknya beliau lupa bahawa duit untuk pembangunan dan bantuan itu adalah duit rakyat yang bukan sahaja penyokong BN tetapi juga penyokong PR. Malah di Semenanjung penyokong PR lebih ramai dari penyokong BN kerana undi popular pengundi PR lebih banyak dari BN di Semenanjung. BN hanya selamat kerana adanya Sabah dan Sarawak.

Kalau begitu pandangannya, maka tidak perlulah rakyat yang menyokong PR membayar cukai pendapatan dan cukai-cukai lain kerana pembangunan dan bantuan hanya untuk penyokong BN sahaja. Boleh atau tidak Datuk Seri kalau rakyat bertindak demikian???
Jika beliau seorang Ketua Menteri kelas pertama, beliau sepatutnya tidak mengungkit pembangunan dan bantuan yang dibuat oleh kerajaan kerana ia adalah tanggungjawab kerajaan. Sama seperti ibubapa yang bertanggungjawab membesar dan mendidik anak.

Mana-mana kerajaan di dunia ini bertanggungjawab menjaga kebajikan dan kesejahteraan rakyat, itu perkara asas yang tidak perlu ditanya dan dipertikaikan.

Apa yang penting kerajaan mesti bertanggungjawab kepada rakyat tidak mengamalkan penyelewengan, rasuah, kronisme, pembaziran dan lebih teruk lagi menggadaikan harta wakaf dan menggunakan wang zakat seperti yang dilakukan yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan Mohd Ali.

0 comments:

Post a Comment